Prezentare proiect: ELECTRONIC INTERNSHIPS - Elemente Locale de Educație și Competențe Tehnice

Programul Operațional Capital Uman (POCU) 2014-2020

Proiect: "ELECTRONIC INTERNSHIPS

Elemente Locale de Educație și Competențe Tehnice Readaptate la Ocupațiile și Nevoile din Industriile Competitive”, Cod SMIS 108846 - descarca document Sumar_proiect.pdf

 

Obiectivul general al proiectului/Scopul proiectului

Facilitarea accesului pe piața muncii pentru 334 de elevi din învățământul preuniversitar cu profilul electrotehnic din județul Iași prin derularea de activități de învățare aferente stagiilor de practică pentru creșterea numărului absolvenților care găsesc un loc de muncă și stimularea participării la programe de învățare la locul de muncă a elevilor din învățământul tehnic și profesional, cu accent pe sectoarele economice cu potențial competitiv și din domeniile de specializare inteligentă. În același timp, obiectivul general al proiectului va genera un efect pozitiv pe termen lung prin integrarea pe piața muncii a cel puțin 168 de persoane

Obiectivele specifice ale proiectului

OS 1: Identificarea a cel puțin unui nou partener de practică și continuarea/ consolidarea parteneriatelor existente între unitățile de învățământ și agenții economici;

OS 2: Organizarea de stagii de practică în domeniul electrotehnic pentru 334 de elevi din județul Iași

OS 3: Stimularea participării la programul de stagii de practică pentru 334 de membri ai grupului țintă

OS 4: Înscrierea și dezvoltarea a 50 de firme de exercițiu/ întreprinderi simulate de către membrii grupului țintă;

OS 5: Creșterea gradului de conștientizare privind aplicabilitatea temelor orizontale POCU 2014-2020 în cadrul activității firmelor de exercițiu/ întreprinderilor simulate;

OS 6: Furnizarea de servicii de consiliere și orientare profesională pentru 334 de membri ai grupului țintă;

OS 7: Facilitarea comunicării și derularea activităților de practică prin crearea și dezvoltarea unei platforme online;

OS 8: Asigurarea sustenabilității sistemului de educație și a mediului de afaceri al regiunii vizate de proiect prin realizarea unei analize privind nevoile actuale și viitoare ale pieței muncii la nivel regional și local;

OS 9: Dezvoltarea calităților după modelul angajatului ideal pentru 334 de persoane, membri ai grupului țintă.

ACTIVITĂȚI RELEVANTE

ACTIVITATEA 1. MANAGEMENTUL PROIECTULUI

Activitatea 1.1. Monitorizarea activităților proiectului

Activitatea 1.2. Activități de informare și publicitat

ACTIVITATEA 2. DERULAREA, MONITORIZAREA ȘI EVALUAREA STAGIILOR DE PRACTICĂ PENTRU ELEVI, INCLUSIV ACTIVITĂȚI DE TIP FIRME DE EXERCIȚIU/ÎNTREPRINDERE SIMULATĂ:

Activitatea 2.1. Elaborarea parteneriatelor/ convențiilor între organizatorii și partenerii de

practică; Activitatea 2.2. Organizarea și derularea programelor de învățare la locul de muncă;

Activitatea 2.3. Înregistrarea și dezvoltarea firmelor de exercițiu/întreprinderilor simulare.

ACTIVITATEA 3. CONSILIERE ȘI ORIENTARE PROFESIONALĂ PENTRU ELEVI:

Activitatea 3.1. Furnizarea activităților de consiliere și orientare profesională.

ACTIVITATEA 4. ACTIVITĂȚI SUPORT PENTRU FACILITAREA ACTIVITĂȚILOR DE PRACTICĂ ȘI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Activitatea 4.1. Crearea și dezvoltarea platformei online Internship&Career Hub

Activitatea 4.2. Realizarea unei analize privind nevoile actuale și viitoare ale pieței muncii la nivel regional și local în ambele sensuri: de la companii/sector privat către unitățile de învățământ

REZULTATE AȘTEPTATE

  • 1 procedură de identificare, recrutare și evaluare a grupului țintă;
  • 334 de formulare de înscriere grup țintă;
  • 11 parteneriate de practica cu noi agenti economici;
  • 334 de conventii de practica semnate de catre elevi si reprezentantii partenerilor de practica.
  • 334 de rapoarte de practică.
  • 50 de firme de exercițiu înregistrare și dezvoltate;
  • 2 campanii de informare privind temele secundare și orizontale ale programului.
  • 20 campanii de informare și conștientizare a importanței consilierii și orientării profesionale;
  • 11 acorduri de colaborare;
  • Minim 334 elevi informați;
  • 1 metodologie de consiliere;
  • 334 Profile DECAS , SDS-Holland, PLIV-TH, EVIQ;
  • 44 de webinarii organizate.
  • 1 platformă online Internship&CareerHub creată.
  • 1 analiză privind nevoile actuale și viitoare ale pieței muncii la nivel regional și local în ambele sensuri: de la companii/sector privat către unitățile de învățământ realizată.

Proiectul, prin obiectivele si activitatile sale, urmarește dezvoltarea Resurselor Umane prin:

  • crearea oportunităților de stimulare a ocupării tinerilor,
  • creșterea numărului de absolventi care-și gasesc un loc de munca
  • stimularea participării la programe de invatare la locul de munca a elevilor, cu accent pe sectoarele economice cu potential competitiv si din domeniile de specializare inteligenta.

Proiectul contribuie la atingerea indicatorilor de rezultat POCU pentru anul 2023 prin includerea a:

  • 202 membri ai GT in randul tintei de elevi certificati la incetarea calitatii de participant
  • 168 de elevi care isi gasesc un loc de munca la incetarea calitatii de participant,
  • 35 de elevi care urmeaza studii/cursuri de formare la incetarea calitatii de participant.

In acest sens se va realiza facilitarea accesului pe piata muncii pentru 334 de elevi din invățământ preuniversitar din județul Iasi prin derularea de activitati de invatare aferente stagiilor de practica, consilierii si orientarii profesionale, inregistrarii si dezvoltarii unor firme de exercitiu.

Prezentul proiect aduce actiuni specifice pentru identificarea si rezolvarea nevoilor educationale si de adaptabilitate pe piata muncii pentru elevii din GT ca urmare a faptul ca regiunea NE se confrunta cu un deficit in ceea ce priveste personalul calificat pentru calificări din domeniul electrotehnic.

De asemenea, abandonul si absenteismul este unul dintre punctele slabe invocate de catre angajatori la intrebarea privind principalele probleme/provocari care apar in timpul stagiilor de practica. Proiectul isi propune combaterea abandonul si cresterea participarii elevilor la programe de invățare prin acordarea unor burse elevilor care participa la stagii, pachete de hrană și decontarea cheltuielilor de transport..

Dpdv educațional, una dintre cele mai presante probleme se fundamenteaza pe neconcordata dintre competențele dobandite de catre elevi in urma absolvirii invatământului preuniversitar si cerintele calificarilor de pe piata muncii. Angajatorii consideră ca experiența practică este principala lipsa a angajatilor ce ar trebui corectata in cadrul sistemului de invațământ, fie prin cresterea numărului de ore alocate pregatirii practice, fie prin participarea la programe de internship.

Problema neconcordantei este abordata prin inregistrarea si dezvoltarea a 50 de firme de exercitiu si prin intermediul programului de consiliere si orientare profesionala, care ii ajuta pe elevi atat sa se cunoasca mai bine dpdv al profilului profesional si sa-si dezvolte interesul pentru anumite domenii, cat si sa se pregateasca pentru realizarea primilor pasi pe piata muncii. Modalitatea interactiva de pregatire practica in timpul anilor de studii are in vedere organizarea elevilor in echipe in vederea inregistrării si dezvoltarii de firme de exercițiu prin implicarea in functionarea si dezvoltarea firmelor de exercițiu. Este oferita astfel o solutie caracteristica educației nonformale, complementara cu educatia formala, asigurata in mod normal in cadrul liceelor. Solutia oferita este organizarea unor actiuni educaționale in afara programei scolare utilizata in licee, prin care se formeaza o punte intre cunostintele predate si punerea lor in practica. Conform Barometrului Antreprenoriatului Rom pe anul 2016 nevoia de formare antreprenoriala este subliniata de 86% dintre respondentii barometrului, acestia considerand ca educatia oferita in scoala nu incurajeaza spiritul antreprenorial. Educația precara a antreprenorilor este indicata chiar de oamenii de afaceri ca al 3-lea obstacol in dezvoltarea antreprenoriala. Acestia subliniaza lipsa mentorilor si a unei educatii relevante in domeniul financiar, de management, marketing si vanzari. In cazul nesolutionarii nevoii de formare antreprenoriala, persoanele interesate de initierea unei afaceri nu vor fi formati in acest sens, existand riscul esecului intentiei acestora. Solutia propusa prin proiect este implicarea elevilor in dezvoltarea a 50 de firme de exrecitiu. Implicarea GT in acest proiect are caracter voluntar, ceea ce demonstreaza atractivitatea activitatii practice in randul elevilor. Firmele de exercitiu vor fi concepute pentru insusirea si aprofundarea cunostintelor economice si juridice, a formarii aptitudinilor personale si comportamentelor aplicabile in toate domeniile economice, pornind de la functiile de baza si pana la cele de conducere din intreprindere. Instruirea in firma de exercitiu ofera elevului competente in ceea ce inseamna comportamentul profesional. In firma de exercitiu sunt exersate tranzactiile ec existente in firmele reale, fiecare firma de exercitiu fiind structurata in conformitate cu situatia din practica, in departamente: RU, secretariat, marketing, financiar-contabilitate. Instruirea in firma de exercitiu determina o probare practica si o probare a cunostiintelor deja dobandite, fiind astfel continuarea fireasca si necesara a instruirii de baza. In firma de exercitiu se realizeaza sinergia interdisciplinitatii continuturilor de la diverse discipline: economie, contabilitate, corespondenta comerciala, limbi straine, informatica, drept si legislatie, marketing etc. In firmele de exercitiu elevii se comporta ca manageri sau agenti responsabili si isi educa si formeaza spiritul de intreprinzator. Necesitatea acestor activitati este data de următoarele aspecte ingrijoratoare: nivelul educational al fortei scazut al Regiunii NE, in mod special in privinta utilizarii competențelor TIC si utilizarea lor limitata in economie. Pentru corectarea nivelul educațional si cel privind utilizarea competentelor TIC proiectul vine cu o solutie inovativa de consolidare a competentelor profesionale: webinariile. Astfel, in cadrul proiectului se vor organiza 44 de sesiuni de time management si negociere pentru cei 334 de membri din GT. Alegerea temelor acestor webinare se fundamenteaza pe rezultate obtinute in cadrul analizei de nevoi. Potrivit acesteia cele mai apreciate calitati ale absolventilor de catre angajatori sunt urmatoarele: punctualitatea, capacitate si negociere, cautare si gestionare de informatii, ambitie si initiativa si dorinta de cunoastere. Pentru fundamentarea aptitudinilor profesionale in cadrul proiectului membrii GT vor participa la 2 workshopuri privind cele mai frecvente calitati invocate de catre angajatori in creionarea angajatului ideal. Lipsa oportunitatilor de participare la programe de formare profesionala de tip workshop/ateliere/seminarii poate duce la ingreunarea integrarii pe piata muncii a tinerilor absolventi si, dupa refuzul repetat al companiilor, la cresterea ratei de somaj pentru aceasta categorie. O alta necesitate a GT este subliniata de frica de esec prin neintegrarea pe piata muncii, aceasta ramanand una dintre barierele semnificative pentru abordarea activităților independente indreptate spre profit ale tinerilor, in conditiile in care eliminarea stigmatului esecului este elementul central pentru dezvoltarea initiativei personale. In vederea solutionarii problemei legate de esec in derularea unei activități independente, in cadrul proiectului vor fi oferite sesiuni de consiliere si orientare profesionala pentru 334 de membri din GT. Prin intermediul interventiilor propuse in cadrul acestui proiect sansele de integrare pe piata muncii ale membrilor din GT se vor mari considerabil. Avand in vedere cele expuse mai sus, nevoile GT pot fi rezumate astfel:

- nevoia de parteneriate de practica cu noi agenti economici;

- nevoia de competențe tehnice care sa corespunda cerintelor pietii;

- nevoia de competente antreprenoriale in vederea derularii de activitati pe cont propriu (conf.Barometrul Antreprenoriatului Român mentionat mai sus);

- nevoia de consiliere si orientare profesionala (rezultata din analiza de nevoi la nivelul unităților de invatământ potrivit careia 55% dintre unitati considera consilierea profesionala ca fiind foarte utila pentru formarea/dezvoltarea competentelor practice ale elevilor, iar 45% considera ca aceasta masura este utila).

Valoarea adaugata a proiectului consta in sprijinirea a 334 de elevi in realizarea stagiilor de practica si in incadrarea a cel putin 168 dintre acestia pe piata muncii.Valoarea adaugata rezida in beneficiile oferite in cadrul proiectului si implicarii active a elevilor si E.I. in solutionarea urmatoarelor nevoi care pot fi atribuite exclusiv implementarii proiectului:

- de dezvoltare si consolidare a competențelor antreprenoriale;

- de completare a cunoștințelor si aptitudinilor pe teme de interes general;

- de facilitare a accesului la informații privind mediul de afacere reg;

- de consiliere si orientare profesională;

- de informare cu privire la aspectele ce implica dezvoltarea durabila a afacerii;

- de promovare si sustinere a activităților independente intreprinse de catre acestia;

- de colaborare cu alti actori relevanti la nivel regional/local pentru dezvoltarea/consolidarea activăților.

Valoarea adaugata rezida si din elaborarea parteneriatelor/conventiilor intre unitatile de invatățânt si noi parteneri de practica prin care se urmareste incurajarea si dezvoltarea unei atitudini deschise catre elevi si catre activitățile educaționale desfasurare in cadrul stagiilor de practica, facilitand astfel dobandirea competențelor tehnice ale membrilor din GT si tranzitia de la scoală la piata muncii.

Proiectul contribuie la realizarea obiectivelor POCU vizate in cadrul programului(OS 6.14) prin operationalizarea acestora in obiectivul general si cele specifice ale proiectului orientate spre identificarea de noi parteneri de practica, realizarea stagiilor de practica pentru un numar de 334 de elevi din invatamantul preuniversitar din judetul Iasi, consilierea si orientarea profesionala a membrilor grupului tinta, inregistrarea si dezvoltarea a 50 de firme de exercitiu/intreprinderi simulate, activitati suport pentru facilitarea activitatilor de practica si consiliere profesionala ce se vor derula pe o perioada de doi ani.

Obiectivele proiectului sunt direct orientate spre nevoile grupului tinta identificate in cadrul analizei de nevoi, facand referire la crearea de noi parteneriate de practica, acordarea de sprijin in derularea programelor de invatare la locul de munca,inclusiv prin activitati ale firmelor de exercitiu,participarea la webinarii pentru dezvoltarea aptitudinilor in time management si negociere,participarea la campanii de informare pentru aplicabilitatea temelor secundare si orizontale in cadrul firmelor de exercitiu. Solutionarea nevoilor grupului tinta din cadrul proiectului fac referire la: furnizare de asistenta si consiliere, cresterea nivelului si capacitatii acestora de ocupare a unui loc de munca,imbogatirea aptitudinilor profesionale, incurajarea angajarii, imbunatatirea capacitatii de autoprezentare, constientizarea necesitatii invatarii si acumularii profesionale pe parcursul vietii. Aceste obiective raspund la nevoile grupului tinta identificate in cadrul analizelor de nevoi la nivelul de angajatorilor si la nivelul unitatilor de invatamant,anexe ale prezentului proiect

Grup țintă

Grupul țintă (GT) al proiectului este format din 334 de elevi (nivel de calificare 3 și 4) din unitățile de învățământ vizate de către proiect. Împărțirea acestora pe unitățile de învățământ este următoarea:

  • 45 elevi ai Colegiului Tehnic “Mihail Sturdza”, Iași;
  • 36 elevi ai Colegiul Tehnic de Electronică și Telecomunicații "Gheorghe Marzescu", Iași;
  • 39 elevi ai Colegiului Tehnologic “Petre P. Carp”, comuna ?ibănești, Iași;
  • 35 elevi ai Liceului Tehnologic, comuna Vlădeni, Iași;
  • 30 elevi ai Colegiului Tehnic “Dimitrie Leonida”, Iași;
  • 30 elevi ai Liceului Tehnologic, Lespezi, Iași;
  • 30 elevi ai Liceului Tehnologic de Mecatronică și Automatizări, Iași;
  • 25 elevi ai Colegiului Tehnic de Căi Ferate “Unirea”, Pașcani, Iași;
  • 25 elevi ai Liceului Tehnologic “Mihai Busuioc”, Pașcani, Iași;
  • 24 elevi ai Colegiului Tehnic „Gheorghe Asachi” Iași;
  • 15 elevi ai Colegiului Tehnic de Transporturi și Construcții, Iași.

Selectarea grupului țintă: se realizează în baza metodologiei de selecție a GT respectându- se specificul fiecărei activități în ceea ce privește grupul țintă cărora se adresează. Pentru asigurarea comunicării si implicării active, unitățile de învățământ si-au desemnat persoane responsabile, care, împreună cu responsabilul grup țintă vor asigura prezența, implicarea activă și asigurarea realizării obiectivelor proiectului si implicit a nevoilor GT..

Metodologie

Conceperea proiectului a pornit de la corelarea obiectivelor - activitatilor -rezultatelor si resurselor, resursele fiind alocate in mod optim in raport cu obiectivele/activitatile proiectului. Planificarea activitatilor este corelata cu demararea specifica a activitatilor a doi ani scolari (2018­2019; 2019-2020) si ia in considerare activitatile derulate in mod curent de agentii economici-parteneri de practica. Activitatile vor demara cu contractarea RU, pregatirea procedurilor de achizitie, urmand selectarea GT, consilierea si realizarea formarii profesionale.

Managementul de proiect este asigurat de catre solicitant, care impreuna cu partenerii vor asigura realizarea obiectivelor si activitatilor. Fiecare partener din cadrul proiectului va asigura activitatile relevante pentru care a fost selectat, prin responsabilul partener si expertii desemnati. Pentru un management cat mai eficient al proiectului, echipele de management si implementare din partea solicitantului si partenerilor vor tine legatura permanent prin intalniri fata in fata si online, discutii telefonice si e-mail. Se vor prezenta in cadrul sedintelor interne rapoarte periodice si detaliate asupra stadiului de implementare a proiectului. Modalitatea de implementare a activitatilor/subactivitatilor ia in considerare: mobilizarea resurselor alocate pentru fiecare sarcina/obiectiv si realizarea acestora conform specificatiilor si in intervalul de timp alocat; comunicarea permanenta cu factorii de decizie regionali si locali si beneficiarii potentiali ai proiectului in vederea determinarii asteptarilor si necesitatilor acestora si a evolutiei in timpul implementarii proiectului; furnizarea permanenta de informatii pentru implementarea proiectului in functie de necesitatile identificate ale beneficiarilor; monitorizarea permanenta a indicatorilor si rezultatelor directe si indirecte si raportarea interna si externa, catre finantator si media, identificarea deviatiilor, a cauzelor si a actiunilor corective necesare. Pentru fiecare activitate va fi desemnat un specialist care va organiza, aloca si urmari resursele folosite pentru atingerea rezultatelor propuse. Spatiile puse la dispozitie de catre Solicitant si parteneri urmeaza a fi delimitate prin amplasarea de elemente vizuale in acord cu MIV POCU(afise). Membrii structurii parteneriale se vor asigura ca cei care participa in cadrul proiectului sunt informati in mod specific cu privire la sprijinul acordat prin FSE/ ILMT. Orice fel de documente referitoare la implementarea proiectelor si publicate pt public sau participanti, inclusiv certificatele de prezenta sau alte certificate, trebuie vor include o mentiune cu privire la faptul ca operatiunea a fost sprijinita in cadrul FSE/ ILMT. Achizitiile care urmeaza a fi efectuate,realizate in conformitate cu legislatia nationala, europeana si procedurilor finantatorului, sunt mentionate in subsectiunea „Plan de achizitii", fiind coordonate de responsabilul juridic si expertul in achizitii, pe baza specificatiilor tehnice agreate de managerul de proiect si responsabilul financiar. Metodele de implementare au fost concepute flexibil astfel incat sa permita atingerea obiectivelor proiectului, sa fie adecvate particularitatilor participantelor si sa faciliteze valorificarea experientei expertilor. Etapa de implementare va fi caracterizata pe un flux continuu de informatii si date relevante intre parteneri. Activitatile au fost astfel concepute incat sa asigure o dezvoltare fireasca a aptitudinilor, cunostintelor si abilitatilor persoanelor din GT. Recrutarea si selectia grupului tinta este realizata conform procedurii stabilite in proiect: depunerea unui dosar la secretariatul liceului, care sa contina: o scrisoare de motivatie pentru participarea in proiect. Procedura de selectie va fi afisata la avizierul liceului si pe site-ul liceului (daca exista). Aceasta activitate este precedata de o buna informare atat a coordonatorilor stabiliti in fiecare liceu, cat si a potentialilor participanti la procedura de selectie, in vederea implicarii in proiect a persoanelor cu adevarat importante. Dosarele vor fi evaluate de catre comisia formata din persoana coordonatoare din fiecare liceu si reprezentantul furnizorilor de servicii de recrutare si gestionare grup tinta. Comisia evalueaza piesele dosarului si anunta punctajele obtinute de elevii inscrisi, in ordine descrescatoare. Elevii vor fi selectati in functie de repartizarea pe unitatile de invatamant. Instrumente de monitorizare folosite: dosarele depuse de elevi la inscriere, cu piesele solicitate, grila de evaluare a pieselor din dosar, fisele de evaluare a fiecarui aplicant, formularele de grup tinta.

Activitatile de instruire privind aplicabilitatea temelor secundare si orizontare ale programului sunt defalcate in functie de momentul in care au loc, raportat la momentul inregistrarii firmelor de exercițiu: pre-inregistrare si post - inregistrare. Planificarea orarului este stabilita impreuna cu persoana coordonatoare din cadrul fiecarui liceu, in functie de orarul zilnic al elevilor. Activitatile de instruire se realizeaza in cadrul liceelor din care provin elevii, salile fiind puse la dispozitie de scoli. Acestea trebuie sa fie dotate cu calculatoare pentru ca elevii sa-si poata desfasura activitatile online specifice firmelor de exercitiu. Instrumente de monitorizare: listele de prezenta, suportul de curs, fotografii, livrabile.

Inregistrarea firmelor de exercitiu se realizeaza conform procedurii specifice stabilite in cadrul Centralei Retelei Firmelor de Exercitiu. Elevii vor parcurge pasii specifici inregistrarii firmelor de exercitiu si vor completa formularele necesare. Instrumente de monitorizare: formularele completate de elevi, raspunsul Centralei Retelei Firmelor de Exercitiu in urma depunerii documentelor, documentele de inregistrare a firmelor de exercitiu.

Programul de orientare si consiliere profesionala va cuprinde atat sesiuni colective, cat si sesiuni individuale de consiliere.

Sesiunea colectiva se realizeaza in grupe de elevi si vizeaza: aplicarea de chestionare prin care elevii vor afla ce domeniu li se potriveste pentru cariera viitoare, ce post li se potriveste intr-o firma si vor consilia elevii cu privire la primii pasi pe piata muncii: redactare CV, scrisoare de intentie, pregatire pentru un interviu.

Sesiunea individuala se realizeaza cu fiecare elev in parte si vizeaza: dezbaterea rezultatelor obtinute la teste si planurile de viitor in ceea ce priveste cariera. Instrumente de monitorizare: testele completate de elevi, listele de prezenta la sesiunile colective, formularele individuale completate de specialisti pentru fiecare elev.

Modalitatea prin care se va asigura prezenta membrilor grupului tinta in activitatea de invatare la locul de munca vizeaza acordarea a 334 de burse pentru participarea la stagiile de practica si, de asemenea, asigurarea transportului si a hranei.

Modalitatea de implementare si planificarea activitatilor a fost efectuata in functie de natura acestora, avand o succesiune logica, astfel:

ACTIVITATEA 2

2.1 Elaborarea parteneriatelor/ convențiilor între organizatorii și partenerii de practică

Scopul acestei activitati este de a identifica noi potentialii parteneri de practica in vederea elaborarii parteneriatelor/conventiilor intre partenerul din cadrul proiectului responsabil de organizarea stagiilor de practica si partenerii de practica. De asemenea, aceasta activitate urmareste sa dezvolte si sa consolideze parteneriatele existente dintre unitatile de invat vizate de catre proiect si agentii ec locali.

Necesitatea elaborarii si consolidarii parteneriatelor/conventiilor intre partenerul din cadrul proiectului responsabil de organizarea stagiilor de practica si partenerii de practica, potentiali angajatori ai viitorilor absolventi, in special la entitati din sectoarele economice cu potential competitiv identificate conform SNC si din domeniile de specializare inteligenta conform SNCDI rezida din multiplele avantaje rezultate din urma implementarii unor astfel de parteneriate. In acest sens, de mentionat sunt: - asigurarea de spatii si dotari necesare efectuarii practicii in cadrul unitatilor ec, acest lucru ducand la formarea deprinderilor profesionale ale elevilor;- posibilitatea de angajare a absolventilor - sunt agenti ec care, selecteaza absolventi in vederea angajarii, unii chiar acordand burse elevilor cu rezultate bune conditionand acordarea bursei de angajarea la agentul economic respectiv dupa terminarea studiilor; - organizarea de stagii de invatare, de intalniri cu persoane din structura de management a companiilor, modele de succes profesional;- organizarea si desfasurarea de programe de formare continua pentru angajati in scoli sau pentru cadre didactice in unitati ec;- realizarea, in parteneriat, a unor planuri de dezvoltare a resurselor umane;- furnizarea unor servicii de informare, orientare si consiliere pentru cariera elevilor.

Nevoia de consolidare a parteneriate de practica existente și, implicit, de a identifica agenți economici noi rezulta din analiza privind principalele probleme aparute la efectuarea stagiilor - la nivelul angajatorilor “prea multi elevi vor sa faca practica la noi” si la nivelul unit. de invat. “elevii nu au unde face practica”.

Desfasurarea activitatii. In vederea realizarii stagiilor de practica de catre membrii grupului tinta, partenerul responsabil de realizarea acestei activitati va realiza o serie de actiuni specifice, de mentionat fiind:

  • Identificarea companiilor din aceleasi grupe CAEN cu cele aferente industriei si serviciilor. Vor fi identificati operatorii economici de pe piata, vor fi facute cunoscute obiectivele proiectului si va fi solicitat acceptul acestora pentru desfasurarea stagiilor de practica la sediul social sau punctul de lucru al companiei. In cadrul acestei activitati se va urmari ca partenerii de practica sa fie potentiali angajatori ai viitorilor absolventi, in special la entitati din sectoarele ec cu potential competitiv identificate conform SNC si din domeniile de specializare inteligenta conform SNCDI.
  • Semnarea de conventii de practica cu operatorii economici identificati si semnarea de conventii/contracte de munca cu indrumatorii/coordonatorii desemnati de companie. Dupa primirea acceptului companiilor pentru desfasurarea stagiilor de practica, se vor incheia conventii de practica. In aceste conventii va fi mentionat numele persoanei din companie care va coordona stagiarul/stagiarii, avand rol de mentor, numele stagiarului/stagiarilor si perioada de desfasurare a stagiului de practica. Acest document va avea ca anexa copia CIF sau extrasul ONRC al operatorului economic care asigura stagiul de practica, document care sa justifice alegerea acestuia din punct de vedere al sectorului economic in care isi desfasoara activitatea. Astfel, vor fi incheiate conventii/CIM cu indrumatorii/coordonatorii de practica desemnati.Conventiile semnate intre unitatile de invat si partenerii de practica vor include o prevedere cu referitoare la obligativitatea celor din urma de a angaja cel putin 50.1% dintre elevii din GT (inclusiv elevi din mediul rural) pana la finalizarea proiectului.
  • Identificarea celor 334 de elevi care vor beneficia de activitățile proiectului, respectandu- se repartizarea specificata in sectiunea GT a prezentei CF.

RU vor urmari respectarea si indeplinirea indicatorilor cu privire la activitatea de elaborare a parteneriatelor/conventiilor intre partenerul responsabil de organizarea stagiilor de practica si partenerii de practica.

Acordarea sansei de participare la elaborarea conventiilor/parteneriatelor de practica se va realiza respectandu-se principiul egalitatii de sanse si non-discriminarii si vor fi adaptate in functie de nevoile si specificul activitatii.

Tema secundara referitoare la inovarea sociala va fi abordata prin crearea si consolidarea de parteneriate relevante pentru sporirea relevantei pe piata muncii a invat profesional, dar si pentru identificarea unor solutii practice, viabile, inovative de imbunatatire a ofertei de stagii de practica. RU: coordonator stagii de practica, responsabili GT

Activitatea 2.2. Organizarea și derularea programelor de învățare la locul de munca

Desfasurarea activitatii.

In vederea realizarii stagiilor de practica pentru 334 de elevii din GT, partenerul responsabil de realizarea acestei activ va realiza o serie de actiuni specifice. Astfel, de mentionat sunt urmatoarele actiuni:

  • Efectuarea stagiului de practica, de fiecare beneficiar la sediul social/punctul de lucru al companiei corespondente, sub supravegherea unui coordonator/indrumator. Dupa semnarea conventiilor de practica, elevii din GT se vor prezenta la sediul companiei in cadrul careia vor efectua stagiul de practica. Pentrut aceasta activitate participantii vor beneficia de pachete complete de transport si masa.
  • Elaborarea Raportului de stagiu de practica si avizarea acestuia de catre reprezentantul legal al partenerului de practica. La finalul stagiului de practica, coordonatorul/indrumatorul de practica va intocmi pentru fiecare beneficiar un raport de stagiu de practica in care vor fi descrise activitatile la care a participat cursantul, semnat de cursant si de reprezentantul legal al intreprinderii.

Responsabilul de activitate va urmari respectarea si indeplinirea indicatorilor asumati prin prezentul proiect cu privire la activitatea de efectuare de stagii de practica.

Principalii actori cu care va interactiona coordonator stagii de practica sunt:

  • angajatorii ce vor oferi stagiul de practica pentru beneficiarii acestui tip de activitati din cadrul proiectului,in relatia cu acestia urmarindu-se intrunirea prevederilor legale necesare pentru derularea unui astfel de program (prevederile OG.nr.129/2000 privind formarea profesionala a adultilor,cu modificarile si completarile ulterioare);

- membrii GT ce vor beneficia de stagii de practica.

In vederea realizarii acestei activități, coordonatorul stagii de practica va utiliza 2 categorii de informatii:

- informatii despre partenerii de practica: nr.de locuri disponibile oferite pentru stagiile de practica, specializarile pentru care se organizeaza stagiile, calificarea coordonatorului de stagiu de practica, durata stagiului, conditiile asigurate de catre partenerii de practica beneficiarilor etc;

- informatii cu privire la GT obtinute de la responsabili GT si de la responsabilul de consiliere si orientare profesionala.

Coordonatorul pentru stagii de practica va completa 2 tipuri de formulare:

  • Fisa de observare/monitorizare si
  • Fisa de evaluare.

Fisa de observare/monitorizare cuprinde date despre elev, organizatie si tutore, care sunt preluate automat, un camp pentru introducerea nr de ore si campuri care permit selectarea unei optiuni referitoare la aspecte monitorizate pe durata stagiului de practica, precum si campuri care permit introducerea de text. Formularul cuprinde informații referitoare la:

  • Perioada de desfasurare a practicii;

- Nr total de ore de practica realizat;

- Evaluari privind: Initiativa si creativitate,

- Relatiile personale ale practicantului in organizatie,

- Implicare, Motivare, Orientarea spre solutii, Calitatea muncii, responsabilitate in rezolvarea sarcinilor, Comportament general, respectarea ROI.

Fisa de evaluare va cuprinde date despre student, organizatie si tutore, care sunt preluate automat, un camp pentru introducerea nr de ore si campuri care permit selectarea unei optiuni pentru trei sectiuni:

- Evaluarea gradului de integrare a practicantului in activ partenerului de practica,

- Aprecieri cu privire la integrarea studentului pe piata fortei de munca,

- Aprecieri privind nivelul de dobandire al competentelor in cadrul stagiului de practica: a) Evaluarea gradului de integrare a practicantului in activitatea partenerului de practica - un set de criterii predefinite; se poate da o singura nota pentru fiecare criteriu;

  1. b) Evaluari cu privire la dobandirea abilitatilor specifice locului de munca si capacitatii studentului de integrare ulterioara pe piata fortei de munca - un set de criterii predefinite; se poate da o singura nota pentru fiecare criteriu;

O alta componenta importanta a acestei activități se fundamenteaza pe selectarea unor beneficiari ai stagiilor de practica in vederea acordarii unor burse elevilor cu statut economic precar cu urmatoarele conditii: participarea la toate activitatile proiectului (pregatire practica si consiliere); participarea la toate etapele programului de pregatire practica,dovedita prin fisele de prezenta; participarea la evaluarea finala si obtinerea unei note de trecere.

Temele secundare privind inovarea socială si nediscriminarea va fi abordata prin crearea de medii de practica in apropierea unitatilor de invat in parteneriat cu angajatorii si prin utilizare de metode inovative de combatere a discriminarii si prevenire a abandonului scolar (burse de practica; programe gratuite de transport; asigurarea hranei in cadrul stagiilor de practica).

Pentru desfasurarea acestei activitati este nevoie de achizitionarea urmatoarelor: Pachet hrana participant stagii practica; Transport participanti stagii practica - sunt necesare pentru asigurarea participarii GT la aceasta activitate. Mentionam faptul ca membri structurii de parteneriat nu desfasoara in mod curent actiuni aferente acestei activitati si,implicit,nu detin resurse pentru asigurarea unei astfel de cheltuieli; Combustibil - este necesar pentru asigurarea transportului RU implicate in cadrul acestei activ.

RU: coordonator stagii de practica; responsabili GT

Activitatea 2.3. Înregistrarea și dezvoltarea firmelor de exercițiu/întreprinderilor simulare

Scopul este oferirea posibilității elevilor de a relaționa cu alți actori relevanți din județ, de a prezenta firmele de exercițiu/întreprinderile simulate pe care le-au dezvoltat în lunile anterioare și de a intra în contact cu lumea reală a afacerilor.

Obiectivele acestei activități sunt următoarele: familiarizarea elevilor cu activitățile specifice unei firme reale; simularea operațiunilor și proceselor ec specifice mediului real de afaceri; perfecționarea limbajului de afaceri; dezvoltarea de competențe și atitudini necesare unui întreprinzător dinamic: creativitate, gândire critică, rezolvarea de probleme, luare de decizii, asumarea responsabilității, lucrul în echipă, inițiativă, perseverență, auto-organizare și auto-evaluare a resurselor individuale, flexibilitate.

Necesitate: Conform studiului Corelarea competențelor și cunoștințelor absolvenților cu cerințele pieței muncii, angajatorii consideră că experiența practică este principala lipsă a angajaților (63%) ce ar trebui corectată în cadrul sistemului de învățământ, fie prin creșterea numărului de ore alocate pregătirii practice, fie prin participarea la programe de internship. Problema neconcordanței este abordata prin înregistrarea și dezvoltarea a 50 de firme de exercițiu/întreprideri simulate și prin intermediul programului de consiliere și orientare profesionala, care ii ajuta pe elevi atat sa se cunoasca mai bine din punctul de vedere al profilului profesional si sa-si dezvolte interesul pentru anumite domenii, cat si sa se pregateasca pentru realizarea primilor pasi pe piata muncii. Modalitatea interactivă de pregătire practica in timpul anilor de studii are în vedere organizarea elevilor in echipe in vederea infiitarii si dezvoltarii de firme de exercitiu/intreprindere simulata, prin implicarea în functionarea si dezvoltarea firmelor de exercițiu. Este oferită astfel o solutie caracteristica educatiei nonformale, complementară cu educatia formala, asigurată în mod normal în cadrul liceelor.

Soluția oferita este organizarea unor actiuni educative inafara programei școlare utilizată în licee, prin care se formează o punte între cunoștințele predate si punerea lor in practica.

Conform Barometrului Antreprenoriatului Românesc pe anul 2016 nevoia de formare antreprenoriala este subliniata de 86% dintre respondentii barometrului, acestia considerand ca educatia oferita in scoala nu incurajeaza spiritul antreprenorial, antreprenorii de start-up considera intr-o masura covarsitoare ca sc rom nu ii pregateste pe tineri pt a deveni antreprenori.Ed precara a antreprenorilor este indicata chiar de oamenii de afaceri ca al 3-lea obstacol in dezvl antreprenoriala.Acestia subliniaza lipsa mentorilor si a unei educatii relevante in domeniul financiar, de management, marketing si vanzari.In cazul nesolutionarii nevoii de formare antreprenoriala, persoanele interesate de initierea unei afaceri nu vor fi formati in acest sens, existand riscul esecului intentiei acestora.Solutia propusa prin intermediul prezentului proiect este implicarea elevilor în dezvoltarea a 50 de firme de exercițiu.Implicarea grupului țintă în acest proiect are caracter voluntar, ceea ce demonstrează atractivitatea activităților practice în rândul elevilor. Firmele de exercițiu/Întreprinderile simulate vor fi concepute pentru însușirea și aprofundarea cunoștințelor economice și juridice, a formării aptitudinilor personale și comportamentelor aplicabile în toate domeniile economice, pornind de la funcțiile de baza și până la cele de conducere din întreprindere. Instruirea în firma de exercițiu oferă elevului compețente în ceea ce înseamna comportamentul profesional.

Desfășurarea activității: Această activitate este împărțită pe următoarele etape:

  1. Desfășurarea programului de instruire pre-înregistrare prin instruirea elevilor în domenii necesare pentru înființarea și dezvoltarea firmelor de exercițiu, vizând noțiuni de bază: tipuri de societăți, domenii de activitate, organizare departamente, contabilitate, resurse umane, achiziții, vânzări, secretariat.
  2. Înregistrarea firmelor de exercițiu. În cadrul cadrul acestei etape se vor înregistra 50 firme de exercițiu. Responsabilii de activități de instruire din echipa de implementare vor oferi consultanță online pentru completarea formularelor, folosind sistemele de comunicare la distanță pentru a oferi consultanta online. Fiecare echipă va trebui aibă avizul responsabilului activități instruire înainte de transmiterea formularelor către Centrala Rețelei Firmelor de Exercitiu/Intreprinderilor Simulate din România.
  3. Desfășurarea activităților de instruire post - înregistrare prin instruirea elevilor în vederea dezvoltării firmelor de exercițiu. Este vizat domeniul antreprenoriatului, elevii fiind instruiți să realizeze un instrument specific dezvoltării afacerilor: planul de afaceri. Elevii voi primi consultanță în ceea ce privește strategia de promovare a firmelor de exercițiu/întreprinderilor simulate. În cadrul etape se va organiza o campanie de informare privind aplicabilitatea și promovarea temelor secundare și orizontale ale programului în rândul reprezentaților firmelor de exercițiu. În acest sens, beneficiarii vor putea aplica informațiile dobândite ca urmare a participării la aceste evenimente în coordonarea și desfășurarea activităților firmelor de exercițiu/întreprinderilor simulate aferente acestora. Astfel, în cadrul acestei activități vor fi organizate 2 campanii de informare privind temele secundare și orizontale ale programului împărțite astfel. Tematicile abordate în cadrul campaniilor vor aborda: sprijinirea tranziției către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon și eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor; inovarea socială; îmbunătățirea accesibilității, a utilizării și a calității TIC; egalitatea de gen; nediscriminarea; accesibilitatea pentru persoane cu dizabilități; schimbările demografice; poluatorul plătește; protecția biodiversității; utilizarea eficientă a resurselor; atenuarea și adaptarea la schimbările climatice și atenuarea și adaptarea la reziliența la dezastre.

Campaniile de informare se vor organiza în conformitate cu următoarea structură:

  1. noțiuni și concepte-cheie ale fiecărei teme orizontale și secundară;
  2. politici și măsuri privind fiecare temă orizontale și secundară;
  3. exemple de bune practici pentru fiecare temă orizontală și secundară.

La finalul campaniei de informare se vor realiza o serie de recomandări venite din partea participanților pentru îmbunătățirea și sprijinirea aplicabilității temelor secundare și orizontale ale programului. Pentru organizarea acestor campanii membri structurii de parteneriat vor subcontracta serviciile de organizare/susținere a acestora. Materialele de promovare ce vor fi diseminate în cadrul unei campanii de informare sunt următoarele: 2 afișe/unitate de învățământ; 334 de flyere trifold; 334 de agende. De asemenea, pentru fiecare dintre teme specificare mai sus se va realiza câte un film de informare ce va fi diseminat în cadrul campaniilor de informare.

BENEFICII ELEVI

Ca urmare a implementării proiectului grupul țintă se va bucura de următoarele beneficii reale:

  • creșterea oportunităților de integrare pe piața muncii prin dezvoltarea de mecanisme locale de cooperare cu potențiali angajatori din zona vizată de către proiect;
  • participarea elevilor, în mod gratuit, la workshop-uri, prezentate într-o manieră interactivă, în

mijloace moderne de prezentare;

  • facilitarea în mod gratuit a accesului la instrumentele, utilajele și cunoștințele puse la dispoziție de către partenerii de practică;
  • acordarea de burse financiare pentru absolvirea stagiilor de practică.

Activitatea 4 ACTIVITĂȚI SUPORT PENTRU FACILITAREA ACTIVITĂȚILOR DE PRACTICĂ ȘI CONSILIERE PROFESIONALĂ

Activitatea 4.1. Crearea și dezvoltarea platformei online Internship&Career Hub

Scopul acestei activități este de a dezvoltarea o rețea de stagii de practică prin consolidarea parteneriatului între partenerii proiectului, angajatori, tutori și practicanți în vederea îmbunătățirii traseului în carieră pentru elevii din grupul țintă.

Desfășurarea activității:

Pe serverul pus la dispoziție de solicitant, va fi creată/adaptată o platformă online dedicată stagiilor de practică și sesiunilor de consiliere și orientare profesională. Aceasta va conține mai multe module, după cum urmează: o secțiune unde beneficiarii se vor putea înscrie la stagiile de practică, înregistrarea făcându-se cu date de autentificare într-un mediu securizat. Fiecare cerere depusă va primi un cod unic o secțiune în care se vor putea depune/uploada cererile pentru realizarea stagiilor de practică (elaborate pe baza formularelor predefinite puse la dispoziție).

Prin intermediul acestei platforme se va realiza monitorizarea și evaluarea stagiilor de practică: monitorizarea modului de derulare a stagiilor, monitorizarea prezenței elevilor la stagiile de practică și a progresului înregistrat, analiza și evaluarea rapoartelor tutorilor/caietelor de practică.

Elevii și alți utilizatori agreați (tutori, cadre didactice supervizoare, membri ai echipei de implementare) ai aplicației online pentru stagiile de practică și consilierea și orientarea profesională Internship&Career Hub vor avea acces pe baza de username și parola, în limitele stabilite de administratorul platformei; acest tip de utilizator va avea posibilitatea să completeze și să încarce documentele/formulare online, cât și să execute comanda UPLOAD pentru documentele completate, semnate și scanate de aceștia.

Accesul la documentele încărcate de elevii sprijiniți în proiect va fi permis membrilor echipei de implementare, tutorilor de practică și elevilor sprijiniți în proiect. Facilitatea va permite tutorilor de practică/supervizorilor de practică să completeze online fișe de evaluare a elevilor sprijiniți în proiect și/sau să execute comanda UPLOAD pentru documente completate offline.

Facilitatea Elev va include link de tip avizier în care sunt postate anunțuri, planificări, orarul activităților în proiect, inclusiv planificarea taberelor tematice și activităților de consiliere și a activităților suport pentru consiliere.

Aplicația va avea la bază integrarea a cel puțin cinci module aferente desfășurării stagiului de practică: Modulul Administrare; Modulul Parteneri de practică; Modulul Tutore de practică; Modulul Profesor supervizor de practică; Modulul Elevi. Extrapolând, aplicația va integra trei module aferente desfășurării consilierii și orientării profesionale: Modulul Administrare; Modulul Consilieri; Modulul Elevi.

Tema secundară privind îmbunatațirea accesibilității, a utilizării si a calitații TIC și dezvoltarea competențelor digitale va fi abordata prin utilizarea de către membrii GT a platformei Internship&Career Hub pentru facilitarea realizării stagiilor de practică și a consilierii profesionale.

Activitatea 4.2. Realizarea unei analize privind nevoile actuale și viitoare ale pieței muncii la nivel regional și local în ambele sensuri: de la companii/sector privat către unitățile de învățământ

Scop: elaborarea unei analize nevoile actuale și viitoare ale pieței muncii la nivel regional și local în ambele sensuri: de la companii/sector privat către unitățile de învățământ pentru facilitatea integrării absolvenților de învățământ non-universitar pe piața muncii în vederea asigurării sustenabilității sistemului de educație și mediului de afaceri al regiunii vizate de către proiect.

Necesitatea: constă în extiderea și consolidarea parteneriatului școală - mediul economic. Strategia Educației și Formării Profesionale din România pentru perioada 2016-2020 recomandă realizarea de cercetări aplicate, prin care să se evidențieze ocupațiile solicitate de piața muncii pentru următorii 2-5 ani, până în 2020 luând în considerare nevoile angajatorilor privind competențele și abilitățile deficitare pe piața muncii. Analiza nevoilor de competențe, abilități, cunoștințe pentru personalul din instituțiile de ocupare a forței de muncă pentru a asigura furnizarea unor servicii de calitate atât persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, cât și angajatorilor.

Descrierea activității.

În acest sens, culegerea datelor va fi realizată de către profesorii unităților de învățământ vizate de către proiect, iar realizarea metodologiei și întocmirea propriu-zisă a analizelor va fi externalizată. Această cercetare va cuprinde două analize: a mediului antreprenorial/sectorul privat și a sistemului de educație. În cadrul analizei mediului antreprenorial se vor analiza nevoile/cerințele actuale și viitoare ale angajatorilor referitoare la instruirea și pregătirea resurselor umane, iar în cadrul analizei sistemului de educație se vor analiza modalitățile de satisfacere a nevoilor actuale ale pieței muncii din perspectiva resursei umane calificate.

Analizele realizate în cadrul acestei activități vor avea efecte și după perioada de implementare a proiectului având în vedere faptul că acestea reflectă realitatea sistemul educațional și al mediului de afacere din regiunea vizate de către proiect și pot fi utilizate pentru fundamentarea altor studii/strategii locale/planuri de afacere. Mai mult decât atât, liderul de parteneriat și ceilalți membri ai structurii parteneriatului vor încadra în strategiile de funcționare a acestora aspecte și măsuri complementare identificate la nivelul analizelor realizate în cadrul acestei activități.

Relevant este faptul că analizele vor putea fi accesate de către beneficiari și actorii implicați în implementarea proiectului prin intermediul platformei Internship&Career Hub.

Aceste analize privind orientarea și calificarea forței de muncă vor ține cont de potențialul și avantajele competitive identificate la nivel regional, inclusiv în contextul clusterelor create la nivelul diferitelor sectoare/ regiuni.

Tema secundară privind îmbunatațirea accesibilității, a utilizării si a calitații TIC și dezvoltarea competențelor digitale va fi abordata prin accesarea analizei realizate prin intermediul platformei Internship&Career Hub. Tema secundată privind inovarea socială va fi abordată prin intermediul acestei analize prin implicarea activă a partenerilor sociali din învățământul preuniversitar în dezvoltarea componenței practice a ofertelor curriculare.

Resurse umane implicate: Responsabil culegere, culegere date.

 

resized oferta educationala 24 25

 

Preventie Covid-19

Platforma nationala de vaccinare

vaccinare-covid.gov.ro 

 

poarta masca 2